Van ellenszérum a globális túlfogyasztás ellen?
- Részletek
Az év végi pánikhangulat lassan tetőzik, miközben tonnaszám ontják a hipermarketek az ünnepi katalógusokat, mi napokon át rójuk az üzleteket és igyekszünk elkölteni az év végi bónuszt. Mindezen törekvések tartják fenn fogyasztói társadalmunkat. Mialatt a termelés elképesztő iramban és mennyiségben löki piacra termékeit, a fogyasztók szorgalmasan cserélik le régi dolgaikat újakra. Sokszor indokolatlanul, és nem a fenntarthatóság jegyében. A növekedési spirálnak pedig kellő hajtóerőt ad, hogy több legyen nekünk, mint másoknak, és hogy többünk legyen az idén, mint tavaly volt.
A hazai lakosság igen fogékony az új termékek kipróbálására, illetve az erre inspiráló reklámokra, melyek hamis illúzióval kecsegtetnek. Elárasztják utcáinkat, a médiát és egész életünket a reklámok, de meg tudjuk védeni magunkat és gyermekeinket a marketing befolyásoltságtól és a túlfogyasztástól?
Az internet lett az egyik legnagyobb áttörés a reklámiparban. Gyakorlatilag ma már nem találunk olyan honlapot, amelyen ne villogna valamilyen hirdetés. Nem is beszélve arról, hogy a kicsiket megcélzó termékek és a hozzájuk kapcsolódó agresszív reklámdömping bizonyítottan fizikai és pszichés kárt okoz az erre kifejezetten nyitott gyerekekben. Ne dőljünk be a bevásárlóközpontok furfangos trükkjeinek, a szem- és karmagasságban elhelyezett csaliknak. Megéri néha leguggolni, vagy nyújtózkodni kicsit a polcok mentén, ha nem azt akarjuk megvenni, amit épp ránk akarnak sózni.
A globális túlfogyasztás kapcsán kezelésre váró legfőbb feladatok közt szerepel szokásainak fenntarthatóbb irányban történő ösztönzése és befolyásolása. A háztartások tekintetében a legfontosabb fogyasztási területek az energia-, víz-, és az élelmiszer fogyasztás. Megoldás lehet err a problémára az önszabályozás. Sajnos az olyan hagyományos erények, mint az előrelátás, a felelősség, a tisztesség, a szociális- és környezeti érzékenység háttérbe szorultak és ma már a sikert főként a fogyasztással mérik. De ha tájékozottak vagyunk, ismerjük a lehetőségeket és felismerjük a veszélyeket, úgy kialakíthatunk egy biztonságos és fenntartható otthont és életet.
A pazarló fogyasztás fő jellemzői: a silány minőség, az igen rövid használatra készült-, vagy eldobható termékek egyre bővülő köre, a nagy energiaigényű gépek (pl. légkondicionáló-, mosogató-, és szárítógépek) működtetése és az anyagigényes termelés. A szerény és takarékos fogyasztási szokásokat felváltott a kényelem és ráadásnak még egy új csomagolási kultúra jött a divatba.
Bár egyre nehezebben igazodunk el a sok információ és tudományos szövegek láttán, de ha vesszük a fáradságot, és tájékozódunk a legjobb lehetőségekről, akkor felelős döntést hozva spórolhatunk a háztartás költségein. A fogyasztói tájékoztatás, felvilágosítás és tudatformálás legfontosabb eszközei e tekintetben a logók, címkék, és zöld termékjelzések. Új háztartási gép vásárlás előtt, mindenképpen az energiacímke alapján döntsünk, mert már régen nem a felvett teljesítmény határozza meg a készülék működési hatékonyságát. Gondoljuk végig, hogy amit megveszünk, arra feltétlenül szükségünk van –e és meddig tudjuk majd használni.
Többletfogyasztás az "A" energiaosztályhoz képest:
Az ember egész élete során fogyasztó, a születésétől a halálig, de a trendek és a szokások, könnyen felelőtlen fogyasztóvá alakíthatnak minket. Mielőtt abban a kényelmes hitben ringatnánk magunkat, hogy mi úgysem tudunk semmit tenni a világunkat pusztító folyamatok ellen; kijelenthetjük, hogy minden tevékenységünk befolyásolja az ökológiai lábnyomot, mivel mi döntjük el, hogy mit támogatunk és mit nem. Mint fogyasztók, a pénzünkkel szavazunk. Ne ösztönözzük a káros és felesleges termékek tömeggyártását. Lépésenként alakítsuk át otthonunkat fenntartható háztartássá és álljunk ellen annak a szándéknak, hogy mindannyian jó globális fogyasztókká váljunk!
Felhasznált irodalom:
http://www.tankonyvtar.hu
http://www.omikk.bme.hu
http://tudatosvasarlo.hu
http://greenfo.hu
http://portal.nebih.gov.hu
http://energiapedia.hu