Geotúrák a Déli-Bakonyban (nyugati rész, Ajka és a Kab-hegy térsége)

Ajka Padragi-sziklak kozeleben

Ismerje meg a Déli-Bakony igen változatos geológiájú részét: Ajka szénmedencéjét és a fölé magasodó Kab-hegy pajzsvulkánjának térségét. Egykori lávaárak emlékei, a Bazaltkarszt különleges világa, látványos víznyelők... Az Úrkúti-őskarszt természetvédelmi terület csodálatos formakincsén túl megismerheti a jura mangánérc, a kréta barnakőszén és az eocén bauxit őskörnyezetét is. Az őslényekben igen gazdag kőzetek révén átfogó képet kaphat a térség izgalmas földtörténeti eseményeiről, a kálváriájáról híres Magyarpolány Szent-kút forrása mellett pedig felfedjük Önnek a „benyomatos” mészkőkavicsok rejtélyét is...

A Kab-hegy, illetve Ajka környékén alábbi geotúra-vezetőink szolgáltatásait ajánjuk Önnek (a geotúra-útvonal kínálatról, árakról, feltételekről stb. a bemutatkozó szövegek alatti elérhetőségeken tud tájékozódni):

Czibula Gy D-Bakony IICzibula György

Kő kövön MARAD...

A Déli-Bakony ajkai térségét leginkább a magyarpolányi kálvária tetejéről lehet belátni. Az itteni csodálatos panorámával is gazdagodhat, ha velem tart az itteni geotúrák során! A hegytetőre felérve, a lépcsők és a kápolna kőanyaga tanulmányozása során nem csak térben, de képzeletben, időben is nagyot utazhatunk. Mindezen kőanyagok eredetét azután a tájban is el tudjuk helyezni, ahogy körbetekintünk, miközben a nyári napsütésben a fejünk felett a közeli löszfalban fészkelő gyurgyalagok köröznek. Délkelet felé a Kab-hegy bazalt pajzsvulkánjának nyugodt tömbje uralja a látóhatárt. Dél-délkelet felé, a kislődi Csalános-völgy jura és triász mészkővidéke tűnik fel. Dél felé az Ajkai-medence és a mögötte felbukkanó eocén mészkővidék vonulatai és völgyei integetnek. Hatalmas víznyelők, szűk barlangok, bazaltplatókon sorakozó titokzatos tavacskák, sziklafalakon tanulmányozható különleges kőzetek és ősmaradványok világa ez, melyeket az itt vezetett geotúráim során az érdeklődők elé tárok. Találkozzunk a túrák alkalmával!
Magamról annyit, hogy szenvedélyes természetjáró vagyok. A természettel való kapcsolat ott van első maradandó emlékeim között: 3 évesen beleestem egy patakba. Állítólag a színes kavicsokat akartam kihalászni… Tanulmányaim során, barátaimmal nyitott szemmel és érzékeny lélekkel kutattuk-kerestük a természeti csodákat, és lassan-lassan, az évek alatt megfejtettük a kirakóst, aminek ez neve: Kárpát-medence.
Szerencsésnek tarom magamat, mert hivatásszerűen foglalkozhatok a természetvédelemmel. Ennek jegyében alakítottuk meg a Bakonyalja Barátai (BaB) Egyesületet, mely a Bakony–Balaton UNESCO Geopark partnerszervezete, és hoztuk létre a Szarvasház Turistaházat és Oktatóközpontot, ahol jelenleg is dolgozom. Az ide látogató elsősorban általános és középiskolás diákok számára osztálykirándulásokat, erdei iskolai programokat és geotúrákat szervezünk. Természetesen nyílt geotúráinkon kicsik és nagyok, iskolások és felnőttek is szívesen részt vesznek.

E-mail: szarvashaz kukac szarvashaz pont hu
Weboldal: http://www.szarvashaz.hu/tura/geoturak
Telefon: +36 30 919 5868

Macsany ZsMácsány Zsuzsanna

A Déli-Bakony minden szeglete más. Érdekesebbnél érdekesebb földtörténeti események, teli meglepetésekkel. A szelídebb lankák árnyas völgyeket, különleges sziklaalakzatokat rejtenek. Kislődről, Halimbáról vagy akár Puláról indulva mindig más táj fogad bennünket, mely őrzi az ősi tengerek, a vulkanizmus és a jégkorszak nyomait is. Könnyen megközelíthető a terület Veszprém felől, de a Balaton-felvidéktől sem esik távol.

Magam a természetben otthonosan mozgok gyerekkorom óta. A kirándulások, túrák, hegymászás, terepfutás az életem része. Magyarországon legtöbbet a Balaton-felvidéken, a Bakonyban és a Pilisben jártam, de a világ számos nemzeti parkjába is eljutottam.

Célom, hogy minél több ember újra megérezhesse a felfedezések örömét és azt a nyugalmat, erőt, energiát, amit a természetből meríthetünk.

Ismerjük meg együtt környezetünk, természetünk értékeit és tudjuk meg, milyen titkokat rejthet egy csepp kő!

E-mail: egycseppko kukac gmail pont com
Facebook: www.facebook.com/egycseppko
Weboldal: www.egycseppko.hu
Telefon: +36 30 238 8570

800x600

Lakótelepi gyermekként sok kortársamhoz hasonlóan akkor találkoztam először a geológiával mikor Pataki Attila elrúgott egy bizonyos követ (feltehetőleg egy kvarckavicsot) és amerre az gurult, arra ment tovább.

Később – alsó tagozatosként – mint az iskolai természetjáró kör tagja hétvégéim jelentősebb részét a Dunántúl természeti értékeinek felfedezésével töltöttem. Akkor is és később is azzal mentem tanáraim, nevelőim és persze nem utolsó sorban szüleim agyára hogy engem mindig a részletek vonzottak. A részletek, amikért érdemes megállni picit, azok az érdekességek, amelyek színesebbé tehetik a szürkés hétköznapokat. Azt tapasztaltam, hogy a csodáért nem kell messzire utazni, a csodákért elég közelebb hajolni.

Miért is kellene elmennünk környezetünk felfedezésre váró értékei mellett, mikor van aki segíthet felfedezni azokat? Erre való egy geotúravezető. Erre való vagyok én, aki elkísér, aki elmesél és nem hagy elmenni látható és láthatatlan csodák mellett. Mert azok itt vannak körülöttünk.

Itt élek a Bakony kapujában ez az én igazi hazám és itt az ideje, hogy a sok jót, amit itt kaptam azzal viszonozzam, hogy másokkal is megszerettessem ezt a páratlan világot.

Néhány éve Gannán a Bakony ékszerdobozának – legnagyobb elfogultsággal mondhatom – legszebb drágakövén üzemeltetünk feleségemmel együtt egy vendégházat, ahol várjuk a környéket felfedezni vágyó turistákat, családokat, baráti társaságokat. Ezért aztán különösen nagy örömmel töltött el mikor a Bakony-Balaton Geopark a Bakonyalján indított képzést. Így válhattam geotúravezetővé így bővülhetett szolgáltatásaink köre, hiszen most már vendégeink igénybe vehetik geotúravezetői szolgálataimat. Normal 0 21 false false false HU X-NONE X-NONE MicrosoftInternetExplorer4